Uczestniczyłyśmy w kursie Fluency&Language Development for Teachers.
Szkoła: Executive Training Institute (ETI Malta)
Imię prowadzącej: Tanya. Osoba, która bardzo dobrze prowadziła zajęcia. Wypowiadała się w sposób zrozumiały dla nas – jako początkujących. Kompetentna.
Poziom grupy : początkujący , grupa o najniższych umiejętnościach.
Zakres materiału: grammar, jobs, places and buildings, body, face, clothes, famili, skills, vocabulary, food, living room, activites, , things, verb phrases, transport, czasowniki nieregularne.
Rodzaje zajęć i ćwiczeń: konwersacja, ćwiczenia w grupach, parach. Praca z tekstem, słuchanie i pisanie.
Opis grupy: W grupie było 11 osób, 10 polek i jedna Czeszka. Wszystkie przedstawiałyśmy podobny poziom znajomości języka angielskiego.
Szkoła podczas naszego pobytu zorganizowała dwie popołudniowe wycieczki jedną do Valletty, a drugą do Mdiny, oraz spotkanie zapoznawcze.
Korzyści z kursu, odczucia, wrażenia: poszerzyłyśmy wiedzę i horyzonty, podniosłyśmy znajomość języka angielskiego, zwiedziłyśmy ciekawe miejsca na Malcie – poznawałyśmy kulturę, kuchnię i zwyczaje maltańczyków – w miarę wolnego czasu. Zwiększyłyśmy motywację do przyszłych działań związanych z rozwojem osobistym.
Justyna Rabęda
SPRAWOZDANIE Z KURSU JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA MALCIE
W dniach 2-13 lipca 2018w ramach projektu „Mała szkoła - duże możliwości” wzięłam udział w kursie języka angielskiego na pięknej, śródziemnomorskiej wyspie - Malcie. Szkoła języka angielskiego Maltalingua School of English, do której uczęszczałam, mieści się w niedawno odnowionym budynku z widokiem na malowniczą zatokę St. Julian’s. Zapewnia ona nowoczesne sale lekcyjne, bezpłatny internet, salę do samodzielnej nauki, recepcję i bibliotekę. Atrakcją szkoły jest taras na dachu i basen, gdzie kursanci mogą spędzać czas wolny. Maltalingua oferuje różne poziomy nauczania, zajęcia prowadzą wyłącznie native speakerzy. Dla kursantów oferowane są liczne wycieczki i zajęcia sportowe - na każdy dzień planowana jest inna aktywność.
Uczęszczałam na kurs Dół formularza„Standard English” na poziomie B1+. Zajęcia prowadzone były w grupach wielonarodowych od 8 do 12 osób. Prowadzący kładli szczególny nacisk na sprawność mówienia, rozwijaliśmy również słuchanie i czytanie ze zrozumieniem oraz pisanie. Prowadziliśmy konwersacje na między innymi takie tematy, jak: życie codzienne, podróżowanie, portale społecznościowe, wpływ zwierząt na nasze życie, wygląd zewnętrzny, smal talk, zajęcia w czasie wolnym. Program kursu obejmował takie zagadnieniach gramatyczne, jak: różnice pomiędzy czasami Simple Present i Present Continuous, Present Perfect i Past Perfect, may/might/mustn't, can/could, stronę czynną i bierną, bezokolicznik w zdaniach, okresy warunkowe. W piątki miały miejsce testy weryfikujące zdobytą wiedzą, a w ostatnim dniu kursu uroczyste rozdanie certyfikatów.
Na zajęciach poznałam różne narzędzia metodyczne, które z pewnością wykorzystam na zajęciach szkolnych. Elementy języka angielskiego mogę wprowadzić na zajęciach z języka niemieckiego np. poprzez porównanie tych dwóch języków germańskich w zakresie słownictwa, ale także gramatyki - np. strony biernej. Kurs językowy na Malcie był dla mnie świetną okazją do wzbogacenia kompetencji językowych, nawiązania nowych znajomości i poszerzania horyzontów kulturowych. Także czas wolny, który spędzałam zwiedzając wyspę, był kolejną okazją komunikowania się w języku angielskim.
Sandra Płaczek
SPRAWOZDANIE Z JOB-SHADOWINGU
W SZKOLE IES ISLA DE LA DEVA W PIEDRAS BLANCAS (HISZPANIA)
22 - 26 STYCZNIA 2018 r.
Job-shadowing, czyli obserwacja pracy szkoły, to jedna z najlepszych form wymiany doświadczeń nauczycieli, realizowana w ramach projektu mobilności kadry pedagogicznej. Mogłem się o tym przekonać podczas pobytu w szkole IES Isla de la Deva w Piedras Blancas w ostatnich dniach stycznia br. Niewielka miejscowość Piedras Blancas położona jest w regionie Asturii, na północy Hiszpanii, tuż nad oceanem. Region ten wyróżnia się kulturowo i przyrodniczo na tle reszty Hiszpanii — jest tam znacznie chłodniej, deszcz pada częściej niż w Polsce, a co za tym idzie — jest bardzo zielono.
IES Isla de la Deva jest publiczną szkołą średnią. Składa się de facto z dwóch budynków odległych o kilometr od siebie, w których uczą się uczniowie w wieku od 14 do 19 lat. Szkoła oferuje wykształcenie ogólne oraz zawodowe, ze specjalną ścieżką umożliwiającą zdawanie matury uczniom, którzy są objęci programem nauczania zawodu. Główne kierunki zawodowe w szkole to: pielęgniarstwo, obsługa instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych, obsługa
instalacji elektrycznych i automatycznych, konserwacja elektromechaniczna, a także diagnostyka medyczna oraz laboratorium kliniczne i biomedyczne.
Od 2012 roku szkoła uczestniczy w europejskich projektach mobilności uczniów. W latach 2013/14 i 2014/15 uczestniczyła w projekcie Comenius „Youth News Europe” we współpracy ze szkołami w Belgii, Finlandii, Irlandii i Szwecji. Szkoła uczestniczy także w społeczności eTwinning. Jest członkiem Associated Schools of Unesco i tworzy specjalne programy, takie jak Health and the School Garden.
W ramach job-shadowingu uczestniczyłem w lekcjach języka angielskiego, wychowania fizycznego, języka hiszpańskiego i tzw. lekcjach sztuki (chociaż to tłumaczenie nie oddaje w pełni tematyki zajęć). Na lekcjach języka angielskiego poznawałem metody glottodydaktyki, a także prowadziłem część zajęć, pokazując prezentację multimedialną o Polsce i o naszym regionie. Na lekcjach tzw. sztuki, które były najbardziej inspirujące, dyskutowałem z młodymi Hiszpanami o „Don Kichocie” Cervantesa, ale przede wszystkim poznawałem nowe metody i cele tych lekcji — uczniowie intensywnie uczyli się wystąpień publicznych, prezentowania swojej wiedzy, przy czym nauczyciel zwracał ogromną uwagę na postawę, gesty, ruch w stronę słuchacza, wodzenie wzrokiem po audytorium, tembr głosu itp. — było to coś w rodzaju ćwiczeń aktorskich, które uczniowie traktowali bardzo poważnie. Muszę przyznać z żalem, że w polskiej szkole brakuje tego typu zajęć przygotowujących uczniów do prezentowania siebie, własnej wiedzy, poglądów w sposób, który przybliżałby ich do życiowego sukcesu.
Interesującym doświadczeniem była również obserwacja zajęć wychowania fizycznego — hiszpańscy uczniowie na ogół ćwiczą chętnie, mają dużo energii i wizja ćwiczeń w zimnej, nieogrzewanej hali zupełnie ich nie odstręcza. Hiszpanie lubią gry zespołowe, dlatego z dużym entuzjazmem przyjęli moją propozycję przeprowadzenia lekcji piłki siatkowej.
Ze względu na fakt, że pełnię funkcję kierowniczą w swojej macierzystej szkole, byłem bardzo zainteresowany sposobem i stylem prowadzenia hiszpańskiej szkoły. Bardzo podobały mi się tamtejsze relacje uczeń-nauczyciel, z jednej strony zupełnie pozbawione wschodniej czołobitności, a z drugiej pełne wzajemnego, nieudawanego szacunku. Kilka godzin spędziłem również w obecności wicedyrektora szkoły, który znał biegle język angielski i objaśnił mi specyfikę hiszpańskiego systemu edukacyjnego oraz zadania dyrektora i sekretariatu.
TygodnioJarosław Kacorzykwy wyjazd do szkoły w hiszpańskiej Asturii był jednym z najważniejszych edukacyjnych doświadczeń w moim nauczycielskim życiu. Międzynarodowa wymiana doświadczeń jest bardzo inspirująca, otwiera umysł, zwraca uwagę na rzeczy najważniejsze i stymuluje rozwój zawodowy. Polecam ją każdemu.
Jarosław Kacorzyk
Malta – Magdalena Gojowczyk – opis mobilności
ETI Malta
poziom A1/A2
Zakres materiału: Present simple , Pytania i przeczenia: operator do/does (w 3 os. l.p.) , Określenia czasu: every day, often, sometimes, never regularly, twice a year, etc.
Present continuous
Forma: czasownik be w czasie teraźniejszym (am, is, are) + czasownik z końcówką -ing. Określenia czasu: now, at the moment, currently, at present, etc , Past Simple
Forma: czasowniki regularne + -ed, czasowniki nieregularne – II forma.
Pytania i przeczenia: operator did
Określenia czasu: yesterday, last week, 5 months ago, in 1998, etc. Ania, było tego dużo.
Zajęcia i ćwiczenia: głównie ćwiczyliśmy mówienie, wykorzystanie multimediów, tablicy, aplikacji do nauki języka angielskiego. Ćwiczenia najczęściej odbywały się w parach, następowała częsta rotacja, by mówić z różnymi osobami.
Zajęcia prowadziła Ildigo, nauczycielka z Węgier mająca bogate doświadczenie w nauczaniu języka angielskiego.
W ramach wycieczek szkolnych odbył się wyjazd do Mediny, starej stolicy Malty oraz Valletty – obecnej stolicy.
W czasie pobytu na Malcie zmuszona byłam do komunikowania się w języku angielskim w szkole oraz w przestrzeni publicznej. Dzięki temu powtórzyłam sobie przyswojone reguły, nauczyłam się nowych partii materiału, znacznie wzbogaciłam słownictwo. Bogactwo architektoniczne Malty, niesamowita przyroda, bogata kultura i tradycje sprawiły, że po zajęciach zwiedziłam niemalże wszystkie atrakcyjne miejsca na wyspie.
Pobyt na Malcie poszerzył moje kompetencje językowe, elementy języka angielskiego będę mogła wprowadzić na zajęciach które prowadzę. Ponadto pobyt sprawił, że stałam się bardziej otwarta na komunikację w obcym języku. Poznanie kultury, tradycji, zabytków poszerzył moją wiedzę oraz pozwolił na kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji.
Magdalena Gojowczyk