Sprawozdanie z mobilności „job shadowing” w szkole Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma w Budapeszcie
Mobilność „job shadowing” realizowana była w dniach 29.01.2018 – 2.02.2018 w czasie ferii zimowych w ramach projektu KA1 „Mała szkoła – duże możliwości” i obejmowała pięć dni wizyt w szkole, od poniedziałku do piątku. Do poszukiwania szkół partnerskich do opisywanej mobilności wykorzystałam platformę „School Education Gateway” i już na etapie składania projektu, dyrekcja szkoły goszczącej wyraziła zgodę na przyjęcie nauczycieli naszego Liceum. Szkoła węgierska wzbudziła moje zainteresowanie, ponieważ od lat bierze udział w realizacji projektów unijnych, jest szkołą w której kilka przedmiotów jest realizowanych w języku angielskim, osiąga bardzo dobre wyniki z egzaminów maturalnych, często gości nauczycieli z różnych krajów w ramach projektów unijnych. Szkoła mieści się w obrębie szerokiego centrum Budapesztu, jest szkołą średnią zawodową, gdzie wszyscy uczniowie przystępują do egzaminu maturalnego i większość kontynuuje naukę na poziomie wyższym. Szkoła mieści się w budynku pochodzącym z początku XX wieku, częściowo zmodernizowanego. Przedmioty wiodące w szkole to w zależności od profilu klasy język angielski, nauki społeczne z historią i matematyka. Statystyka, historia i cywilizacja nauczane są w języku angielskim. Klasy realizujące rozszerzenie z języka angielskiego mają raz w tygodniu zajęcia z native speakerem w wymiarze 2 godzin. W czasie naszej mobilności w szkole przebywała także nauczycielka z Włoch na 4-tygodniowym job shadowing, co pozwoliło na poszerzenie kontaktów zagranicznych.
Mobilność rozpoczęła się od spotkania z koordynatorem projektów unijnych i jednocześnie osobą odpowiedzialną za naszą wizytę, p. Csabą Modosem. Na spotkaniu zostałyśmy oprowadzone po budynku, poznając rozkład pomieszczeń, wyposażeniem sal lekcyjnych. Poznaliśmy także organizację pracy szkoły, plan lekcji uczniów i zajęć pozalekcyjnych, tradycje szkolne. Zostałyśmy także zapoznane z węgierskim systemem edukacyjnym W programie nauczania dominują przedmioty ogólnokształcące, mimo że szkoła ma profil zawodowy – głównie ekonomiczny. Uczniowie przeważnie mają lekcje do godziny 16.00 i podobnie jak w naszej szkole odbywają się zajęcia dodatkowe przygotowujące do matury. Nauka w szkole trwa cztery lub pięć lat, w zależności od profilu. Klasy liczą po 30 do 35 uczniów, ale na większości przedmiotów są podzieleni na grupy. Uczniowie mogą przystąpić do matury z języka angielskiego w przedostatniej klasie, poziom zaliczenia matury jest niższy niż w naszym systemie, 20%.
W trakcie mobilności wzięłyśmy udział w 16 lekcjach i 8 godzinach spotkań i dyskusji z nauczycielami, poprowadziłam także jedne zajęcia przedstawiając uczniom prezentacje przygotowane przez naszych uczniów o naszym LO, Śląsku i Polsce. Większość lekcji w których uczestniczyłam to były lekcje języka angielskiego, Justyna Rabęda uczestniczyła głównie w lekcjach matematyki. Odbyłyśmy spotkanie ze szkolnymi koordynatorami do spraw projektów unijnych i współpracy między szkołami europejskimi. Odbyłyśmy spotkanie ze szkolnym koordynatorem programu Szkoła Ambasador Parlamenty Europejskiego, zostałyśmy zapoznane z działaniami w ramach tego projektu.
Uczestniczyłam w 8 lekcjach języka angielskiego prowadzonych w klasach na różnym poziomie zaawansowania i różnymi metodami. Oprócz metod tradycyjnych, np. ćwiczenia zadań maturalnych w klasach najwyższych, obserwowałam lekcje prowadzone z wykorzystaniem metod aktywizujących i różnych narzędzi do pracy, w tym multimedialnych.
Obserwowałam lekcję prowadzoną w grupie zaawansowanej przez nauczyciela z USA, który oparł ją na poznawaniu języka angielskiego, zwłaszcza potocznego, przez projekcje filmu. Uczniowie oglądali drugą część filmu i na początku zajęć powtórzyli słownictwo z pierwszej części i wprowadzone zostało słownictwo z drugiej części z zastosowaniem aplikacji kahoot. Kahoot jest platformą do uczenia się opartą na grach, która sprawia, że proces ten jest dla młodzieży atrakcyjny. Jest to metoda doskonale nadająca się do pracy w klasie. Uczniowie na tej lekcji używali własnych telefonów komórkowych i jednocześnie aplikacja była wyświetlona na ekranie w klasie, tak aby pracując indywidualnie, na swoich własnych smartphonach, uczniowie jednocześnie pracowali grupą, jednym frontem. Dobre odpowiedzi pokazywane na ekranie były okazją do pochwalenia się na forum grupy.
Na kolejnej lekcji języka angielskiego dwugodzinnej, prowadzonej także w grupie zaawansowanej, nauczycielka zastosowała metodę dramy. Metodę tę znałam, ale tylko teoretycznie. Po raz pierwszy miałam okazję obserwować tę metodę na żywo. Tematem lekcji, której motywem przewodnim była piosenka, były przymiotniki związane z uczuciami. Sytuacja była zaaranżowana w klubie muzycznym, gdzie uczniowie grali role ludzi z problemami, opowiadali o nich stosując bogate słownictwo opisujące ich stan psychiczny. Grupa, w której prowadzone były opisywane zajęcia liczyła tylko 10 uczniów i wszyscy oni prezentowali bardzo wysoki poziom znajomości języka angielskiego.
Oprócz opisanych powyżej metod, poznałyśmy metody aktywizacji, dyscyplinowania uczniów i ciekawe sposoby powtarzania i utrwalania wiadomości, np. na koniec zajęć uczniowie mieli za zadanie napisać po jednym pytaniu odnoszącym się do tematu lekcji i inni uczniowie na nie odpowiadali.
Mobilność „job shadowing” to jedno najlepszych doświadczeń w mojej pracy zawodowej w szkole. Bardzo rzadko mam okazję obserwować pracę innych nauczycieli, uczyć się tą metodą i podnosić swoje kompetencje. Wyjazd przyniósł mi osobiście i mam nadzieję w przyszłości także moim uczniom, wiele korzyści:
- spełnił założenia zapisane w projekcie,
- zapoznałam się z nowymi metodami pracy, które zastosuję na lekcjach,
- nowe metody pracy zwiększą jakość mojej pracy na rzecz uczniów,
- wzbogaciłam swoje kompetencje językowe,
- nawiązałam kontakty z nauczycielami ze szkoły węgierskiej pozwalające w przyszłości na dalszą współpracę na przykład w zakresie projektów europejskich,
- obserwacja pracy innych nauczycieli pozwoliła mi krytycznie spojrzeć także na swoją własną pracę, dokonanie autorefleksji i zmian, które już zaczynam w swojej pracy wprowadzać,
- lepiej zrozumiałam i doceniłam kulturową i językową różnorodność,
- mniej krytycznie podchodzę i bardziej doceniam warunki pracy w macierzystej szkole,
- zdobyłam wiedzę na temat projektów europejskich,
- wyjazd także wzmocnił moje osobiście niskie poczucie własnej wartości jako nauczyciela i niską ocenę własnych kompetencji zawodowych.
Mobilność ta pozwoliła także poznać kulturę, historię i realia społeczne Węgier. Czas wolny popołudniami poświęciłyśmy na zwiedzanie Budapesztu, odwiedziłyśmy jeden z najważniejszych obiektów w stolicy Węgier, Parlament. Zwiedzanie także było okazją do wzmocnienia kompetencji językowych. Po ukończeniu mobilności otrzymałyśmy certyfikaty potwierdzające mobilność i przygotujemy dokumenty Europass Mobilność.
