Zgodnie z harmonogramem realizowanego w Liceum Ogólnokształcącym w Psarach projektu Erasmus+ “Inclusion through a healthy mind and body” koordynatorzy projektu, Anna Musik i Jarosław Kacorzyk, uczestniczyli w dniach 12 – 16 listopada br. w spotkaniu koordynatorów w hiszpańskiej Almerii. Dwuletni projekt, w którym biorą udział cztery szkoły średnie: hiszpańska, niemiecka, szwedzka i polska, minął niedawno półmetek. Nadszedł więc czas na dokonanie podsumowania pierwszego roku funkcjonowania projektu, omówienie zrealizowanych działań, w tym dwóch mobilności, które odbyły się w Hiszpanii i w Polsce, a także — a może przede wszystkim — szczegółowe zaplanowanie przyszłych zadań, w tym dwóch spotkań młodzieży, które odbędą się, jak ostatecznie postanowiono, w styczniu 2019 roku w Szwecji i w maju tegoż roku w Niemczech. Tematem projektu jest promowanie aktywności fizycznej, zdrowego trybu życia, rozwijanie znajomości języków obcych i poszerzanie kontaktów międzynarodowych.
Almeria jest położona na południowo-wschodnim wybrzeżu Hiszpanii, nad samym morzem. To 200-tysięczne miasto z niewielką, ale bardzo urokliwą starówką zostało zbudowane na pustyni, w najbardziej nasłonecznionym regionie hiszpańskiej Andaluzji. Dziś, dzięki wciąż unowocześnianym technologiom pozyskiwania wody, w tym odsalania wody morskiej, stanowi największy ośrodek uprawy pomidorów i papryki w Europie, a może i na świecie. Tzw. greenhousy, czyli uprawy pod folią, zajmują całe kilometry kwadratowe powierzchni wokół miasta i jako jeden z nielicznych obiektów stworzonych ludzką ręką są widoczne z kosmosu, w skwarnym andaluzyjskim słońcu połyskując jak wielkie jezioro. Pomidory, które kupujemy w naszych supermarketach, również w 90% pochodzą z tego regionu — warto sprawdzić to przy najbliższych zakupach. Polacy rzadko odwiedzają położoną trochę na uboczu Costa del Sol Almerię, a szkoda, bo miasto to ma wiele do zaoferowania ciekawym świata podróżnikom.
W trakcie spotkania nie tylko ustalono terminy kolejnych mobilności i ich szczegółowe programy, ale także przedstawiono wyniki raportów rocznych, do złożenia których byli zobowiązani wszyscy koordynatorzy, omówiono zadania projektowe podejmowane w poszczególnych szkołach i nakreślono wizję ewentualnej dalszej współpracy. Większość czasu spędziliśmy w gościnnej szkole IES Sol de Portocarero, jeden dzień przeznaczony został na panel wymiany doświadczeń w zakresie edukacji włączającej, prowadzonej w różny sposób w Szwecji, Niemczech, Hiszpanii i Polsce — to spotkanie odbyło się w siedzibie władz oświatowych Almerii. Nauczyciele z poszczególnych krajów zaprezentowali przygotowane wcześniej prezentacje ilustrujące na kolejnych slajdach specyficzne uwarunkowania edukacji włączającej w systemach szkolnych różnych krajów europejskich.
Co dalej? Przed nami intensywne przygotowania do wyjazdu do położonej w Kunsangen nieopodal Sztokholmu szkoły Upplands-Bro. W dniach 28 stycznia – 1 lutego odbędą się tam WINTER OLYMPIC GAMES, w których wezmą udział wszyscy beneficjenci projektu. Pora zatem na szusowanie na nartach zjazdowych, wędrówki na nartach biegowych, jazdę na łyżwach, a kto wie — może i bardzo popularny w Szwecji curling? Informację o tym, jak uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Psarach spędzili erasmusowy tydzień w Szwecji, zamieścimy w kolejnych wydaniach “Wiadomości Ziemi Woźnickiej” i na stronie internetowej szkoły.
Jarosław Kacorzyk
                    
        
        
        
        
        
        
			
							
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
    
    