W dniach 20 – 23 listopada br. w hiszpańskiej Maladze odbyło się seminarium kontaktowe w ramach programu Erasmus+. Jego celem było zgromadzenie kilkudziesięciu przedstawicieli szkół z całej Europy w celu wypracowania nowych pomysłów na międzynarodowe projekty wymiany szkolnej. Dla przedstawicieli szkół z Polski przewidziano tylko trzy miejsca, dlatego nie ukrywam, że byłem bardzo zaskoczony tym, iż właśnie mój wniosek zyskał uznanie koordynatorów z centrali Erasmusa w Warszawie. 

            Położona na „wybrzeżu słońca” Malaga przywitała nas właśnie słońcem, morską falą i mnóstwem zieleni, o którą w Polsce trudno o tej porze, ale nie dane nam było podziwianie uroków Costa del Sol, ponieważ organizatorzy przygotowali dla uczestników seminarium bardzo napięty program: wykłady, prezentacje, gry integracyjne, praca w grupach roboczych. Głównym celem seminarium — obok przekazania najnowszych informacji dotyczących priorytetów programu Erasmus+ w roku 2017 — było stworzenie międzynarodowych grup szkół i wypracowanie konkretnych pomysłów na współpracę. Tak wspaniałej szansy na pozyskanie międzynarodowych partnerów dla naszej szkoły nie wolno było zmarnować, dlatego starałem się nawiązać kontakty z przedstawicielami szkół, które miały najwięcej do zaoferowania naszej młodzieży. Ostatecznie w naszej grupie znaleźli się, oprócz autora tych słów, Hiszpan Alfredo Rodriguez oraz Szwed Stefan Lindberg. Wspólnie opracowaliśmy roboczą wersję projektu pod nazwą „Inclusion through a healthy mind and body”. Koordynatorem projektu został Alfredo Rodriguez, dlatego wniosek zostanie złożony w hiszpańskiej centrali Erasmusa. Jeżeli wszystko się powiedzie, w następnych dwóch latach nasi uczniowie będą wyjeżdżać do Almerii w Hiszpanii i Sztokholmu w Szwecji oraz być może do Rostocku w Niemczech (już po zakończeniu seminarium do naszej grupy zgłosiła akces szkoła z tej miejscowości).
           Korzyści międzynarodowej wymiany młodzieży nie sposób przecenić — to nie tylko poznawanie innych kultur i narodowości, wymiana poglądów i nawiązywanie międzynarodowych przyjaźni, ale także niezwykle intensywne doskonalenie języków obcych, szczególnie współczesnej lingua latina, czyli języka angielskiego. Na koniec pragnę podziękować niezwykle gościnnym Hiszpanom z przepięknej Andaluzji: Muchas gracias, España!

Jarosław Kacorzyk

 

 

Na zdjęciu autorzy projektu (od lewej): Jarosław Kacorzyk, Alfredo Rodriguez, Stefan Lindberg