Piętnaścioro uczniów z naszego liceum, pod opieką pani Anny Musik i dyrektora szkoły pana Jarosława Kacorzyka, wzięło udział w projekcie „Młodzi ambasadorzy swoich regionów – Śląska i Asturii”. Jego celem był rozwój kompetencji kluczowych przez zaprezentowanie naszego kraju i regionu hiszpańskim rówieśnikom. Na początku uczestniczyliśmy w zajęciach, na których poznaliśmy hiszpańską historię i kulturę, podstawowe zwroty w tym języku oraz ćwiczyliśmy nasz angielski. Kolejnym krokiem było przygotowanie prezentacji o Polsce i Śląsku.
24 września 2021 wylecieliśmy z lotniska w Katowicach do Barcelony. Tam spędziliśmy na zwiedzaniu cały następny dzień – podziwialiśmy Stare Miasto, stadion piłkarski, bazylikę Sagrada Familia, Zamek Montjuic, park Guell i inne budynki projektu Antoniego Gaudiego. W tym samym czasie rozwijaliśmy swoje kompetencje społeczne, kompetencje wielojęzyczności i przedsiębiorczości, zarządzając swoimi pieniędzmi, samemu kupując bilety i posiłki oraz podróżując transportem publicznym. Kolejnym, głównym punktem wyjazdu, była Asturia, gdzie spotkaliśmy się z naszymi partnerami z projektu, uczniami IES Isla de la Deva w Piedras Blancas. Zaprezentowaliśmy im nasz region i kraj, uczestniczyliśmy w lekcjach m.in. języka angielskiego i wychowania fizycznego. Zobaczyliśmy również sale biologiczno-chemiczne ze sprzętem laboratoryjnym i rozmaitymi preparatami oraz lekcję matematyki prowadzoną w języku angielskim. Uczniowie hiszpańscy, jako ambasadorzy Asturii, zabrali nas do stolicy swego regionu – Oviedo. Tam oprowadzili nas po najważniejszych zabytkach takich jak katedra San Salvador, Teatro Compoamor, targ Fontan, uniwersytet czy park. W międzyczasie mieliśmy wiele szans, aby porozmawiać z nimi, zaprzyjaźnić się i dobrze razem się bawić. Ponadto odwiedziliśmy Salinas, Aviles i Gijon. 1 października 2021, po pożegnaniu z naszymi nowymi znajomymi i Hiszpanią, wróciliśmy do domu.
Dzięki projektowi mieliśmy okazję nie tylko pozwiedzać, poznać nowych ludzi, spróbować dań kuchni hiszpańskiej czy doświadczyć obcej kultury, lecz również rozwinąć kompetencje wymienione w celach projektowych. Wielu naszych uczniów nabrało pewności w używaniu języka angielskiego oraz wyraziło chęć nauki hiszpańskiego, aby móc tam w przyszłości wrócić.
Uczestnicy projektu – uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Psarach