W LO w Psarach realizowany jest innowacyjny, autorski projekt „Pokaż język - poprawna polszczyzna w praktyce”. W ramach realizacji zadań partnerami Liceum są: Uniwersytet Humanistyczno- Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie oraz LO w Kamienicy Polskiej.
Przyczyną napisania projektu z zakresu wiedzy o języku jest coraz mniejsza świadomość językowa uczniów i studentów, coraz więcej popełnianych błędów zarówno w mowie, jak i piśmie. Aspekty językowe często są traktowane marginalnie w procesie kształcenia, główny nacisk kładziony jest na literaturę oraz opanowanie form pisemnych. Umiejętność pięknego, poprawnego wypowiadania się jest jednym z gwarantów osiągnięcia sukcesu na egzaminie maturalnym - nie tylko z języka polskiego.
20 lutego 2020 roku realizacja zadań projektowych miała miejsce w naszym Liceum. Zmagania językowe miały formę różnorodnych gier dydaktycznych, które zostały przygotowane przez uczniów klasy drugiej. Celem programu jest merytoryczne przygotowanie materiałów przez młodzież na drodze samokształcenia oraz dobór atrakcyjnych metod przekazu treści skierowanych do swych rówieśników. Dzięki nauce przez doświadczenie i przeżycie uczniowie są bardziej zaangażowani w proces uczenia się. Wychowankowie klas pierwszych również włączyli się w przygotowanie projektu, stworzyli własną wystawę szkolnych murali inspirowaną Loesjami. Ponadto zaaranżowali mini biblioteczkę z poradnikami językowymi, które można wypożyczyć w szkolnej bibliotece.
Projekt zakłada ścisłą współpracę z wyższą uczelnią, działania te przynoszą wymierne korzyści dla uczniów naszego Liceum. Ze strony Uniwersytetu swoją opieką otoczyła nas pani doktor Edyta Skoczylas – Krotla, która służy nam swoją wiedzą i doświadczeniem. Gościliśmy również w murach naszej szkoły uczniów zaprzyjaźnionego LO w Kamienicy Polskiej. Młodzież tego liceum swoją część projektu realizowała w listopadzie 2019 roku. Przed nami jeszcze trzecia część zmagań językowych - tym razem uczniowie gościnnie pojadą do Częstochowy i wezmą udział w językowych potyczkach, które zostaną przygotowane przez studentów Uniwersytetu Humanistyczno- Przyrodniczego im. Jana Długosza.
Projekt stanowi atrakcyjną formę nauki dla uczniów i studentów. Wspólna praca w konkretnych grupach roboczych, wymiana doświadczeń, wypracowanie wspólnych materiałów z pewnością pogłębi wiedzę i stanowić będzie motywację do dalszego rozwoju i samokształcenia. Formy wyjazdowe do szkół i uczelni będą możliwością integracji, promocji placówek oraz możliwością dalszej współpracy przy innych tego typu przedsięwzięciach. Projekt zakłada korzystanie z najnowszych możliwości multimedialnych: aplikacji na telefony, słowników internetowych itp. Można stwierdzić, że ta współpraca się opłaca!
Koordynator projektu:
Magdalena Gojowczyk