logo_.png

Dopalacze uzależniają, zmieniają świadomość, niszczą. Za sprawą kolejnych zatruć zrobiło się o nich głośno. Choć problem nie pojawił się nagle, to niepokojące doniesienia wzywają do natychmiastowej reakcji.

W celu zwrócenia uwagi na niebezpieczeństwo, jakie niesie ze sobą zażywanie dopalaczy nasza szkoła przystąpiła do trwającego od 1 października 2015 r. do 31 marca 2016 r. projektu „Szkoła wolna od dopalaczy” zorganizowanego przez Studium Prawa Europejskiego. Wraz z przystąpieniem do konkursu zadeklarowaliśmy chęć spełnienia szeregu rozmaitych zadań, nad których realizacją czuwa dyrektor liceum Jarosław Kacorzyk, koordynator ds. bezpieczeństwa w szkole i uczestnik kursu  „Dopalacze — nowe wyzwania dla pracowników szkół oraz placówek oświatowych” Daria Sławik oraz wychowawcy klas wraz z uczniami. Realizacja konkursu z jednej strony dostarczy niezbędnej wiedzy nauczycielom,  z drugiej zaś strony uświadomi i zmusi do refleksji uczniów, należących do grupy najbardziej narażonych na owe niebezpieczeństwo. Wypełniając kolejne punkty programu, dowiemy się m.in.: Czym są dopalacze? Jak wpływają na organizm człowieka? Jakie skutki związane są z ich zażyciem? Jak można pomóc uzależnionym?

Ponieważ od  rozpoczęcia  projektu minęły dwa miesiące, za nami sporo istotnych pozytywnych akcji i działań. Już na początku roku, wychodząc naprzeciw niepożądanemu zjawisku, zostało zorganizowane spotkanie z panią pedagog Lilianą Białas, która w niezwykle obrazowy sposób zapoznała rodziców i nauczycieli nie tylko z  zagrożeniami, jakie niesie ze sobą zażywanie dopalaczy, ale i poinformowała o konieczności obserwacji niepokojących zachowań u podopiecznych.        

We wszystkich klasach zostały przeprowadzone konwersatoria na temat „Dopalacze – jak się przed tym bronić”, podczas których doszło do interesującej dyskusji na temat szkód zdrowotnych i społecznych związanych z używaniem dopalaczy. Uczniowie naszego liceum zainscenizowali liczne sytuacje, w których podążając za hasłem „Używkom mówię nie”, potrafili wykazać się postawą asertywną i odmówić, kiedy ktoś zachęca do używek.

W ramach akcji informacyjnej zostały wykonane gazetki ścienne skierowane zarówno do uczniów, jak i nauczycieli, w których można znaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania na temat dopalaczy. Reprezentanci wszystkich klas wykonali również imponujące plakaty pod hasłem „Stop dopalaczom!”, spośród których wybrano najlepszy i najbardziej przekonujący.                                                                                                

Ponadto wzięliśmy udział w zorganizowanym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych konkursie „Przytomni” na nakręcenie spotu, w którym nasi kreatywni uczniowie dosadnie pokazali, że Dopalacze Kradną Życie.

Jednym z bardzo pouczających dla młodzieży zadań konkursowych było zorganizowanie zajęć praktycznych z ratownikiem medycznym dot. pierwszej pomocy przedmedycznej, które w profesjonalny sposób przeprowadził pan Paweł Jankowski. Po wysłuchaniu teoretycznych porad i wskazówek uczniowie mieli możliwość sprawdzenia swej wiedzy w praktyce, uczestnicząc w pozorowanych akcjach ratowniczych.

Na tym nie kończymy walki z dopalaczami. Przed nami jeszcze wiele wyzwań i zadań, które miejmy nadzieję przyniosą oczekiwane efekty i uchronią młodzież przed sięgnięciem po dopalacze.

 przechwytywanie.jpg

Daria Sławik