"Liceum w Psarach przepustką do sukcesu"
-projekt współfinansowany przez EFS
-
KOŁO JĘZYKA POLSKIEGO
- spotkania nauczyciela j. polskiego z 15 uczniami deklarującymi wybór j. polskiego w zakresie rozszerzonym na maturze, w ramach koła dwie godziny lekcyjne tygodniowo (poszerzanie wiedzy zdobytej na lekcjach, rozwiązywanie arkuszy maturalnych na poziomie rozszerzonym, ćwiczenia doskonalące umiejętności: czytania ze zrozumieniem, analizowania tekstów literackich, redagowania tekstów pisemnych, wypowiedzi oratorskich i recytatorskich)
- wycieczka uczestników koła do Krakowa "Śladami Wyspiańskiego" (wrzesień 2010 i 2011)
- wyjazd na spektakl teatralny do teatru w Częstochowie (listopad 2010 i 2011),
- wyjazd na spektakl teatralny do teatru w Katowicach (marzec 2011 i 2012)
- wycieczka "Renesansowy Kraków" (kwiecień 2011 i 2012)
KOŁO HISTORYCZNO - GEOGRAFICZNE
- spotkania nauczyciela z 20 uczniami deklarującymi wybór historii i/lub geografii w zakresie rozszerzonym na maturze, w ramach koła dwie godziny tygodniowo (poszerzanie wiadomości i utrwalanie wiadomości z historii i geografii, rozwiązywanie arkuszy maturalnych, wyrównywanie ewentualnych braków)
- kontakty z pracownikami naukowymi Akademii im. J. Długosza - udział w wykładach (grudzień 2010 i 2011 oraz marzec 2011 i 2012)
- dwudniowa wycieczka do Pieskowej Skały i Krakowa - zwiedzenie wystawy "Zmiany w sztuce na przestrzeni wieków" w muzeum w Pieskowej Skale, zapoznanie się z historią lotnictwa polskiego, poznanie faktów związanych z holocaustem na terenie Krakowa, zwiedzenie muzeum i obejrzenie biograficznego filmu w Aptece pod Orłem, wejście do Synagogi Tempel, zwiedzenie Rezerwatu Przyrody Nieożywionej "Bonarka" (październik 2010 i 2011),
- wycieczka po zabytkach i osobliwościach Powiatu Lublinieckiego - "Ziemia Lubliniecka - taka bliska i tak nieznana" - zwiedzanie zabytków, spotkania z pasjonatami lokalnej historii oraz poznawanie walorów przyrodniczych powiatu (kwiecień 2011 i 2012),
- wycieczka do Zabrza i Gliwic - zwiedzenie skansenu górniczego "Kopalnia Luiza" oraz Muzeum Geologii Złóż (marzec 2011 i 2012)
SZKOLNY KLUB FILMOWO - TEATRALNY "STOP-KLATKA"
- wyjazdy do kina na wartościowe filmy (wrzesień, listopad 2010 i 2011, styczeń, kwiecień, maj 2011 i 2012),
- wyjazdy do teatru wraz ze spotkaniami z reżyserami i aktorami po zakończonych spektaklach, dyskusja na temat obejrzanej sztuki (październik 2010 i 2011, marzec 2011 i 2012),
- projekcje filmów i dyskusje z udziałem zaproszonych gości (wrzesień, listopad 2010 i 2011, luty, kwiecień 2011 i 2012),
- wysłuchanie wykładu na temat sztuki filmowej lub teatralnej (marzec 2011),
- tworzenie kroniki filmowej - na bieżąco,
- współpraca z Dziennikiem Teatralnym i Forum Młodych Krytyków - zdobywanie umiejętności pisania recenzji filmowych i teatralnych,
- założenie i prowadzenie strony internetowej KLUB STOP-KLATKA, na której uczniowie będą publikowali recenzje oraz wywiady z ludźmi związanymi z kulturą - podczas całego projektu
WARSZTATY MUZYCZNO - JĘZKOWE
- wprowadzenie w projekt - spotkanie organizacyjne dla zainteresowanych, nabór uczniów do zespołu muzycznego i kabaretu szkolnego, zapoznanie z celem i harmonogramem spotkań (październik 2010 i 2011)
- warsztaty muzyczne połączone z próbami zespołu co miesiąc 2 godziny (październik - czerwiec 2010/2011 i 2011/2012),
- sześciodniowe warsztaty muzyczne połączone z obozem narciarskim w Brennej (styczeń 2011 i 2012),
- zakup niezbędnych instrumentów i sprzętu nagłaśniającego (wrzesień, październik 2010),
- występy naszej młodzieży podczas turnieju językowego dla okolicznych gimnazjów (luty 2011 i 2012)oraz na uroczystościach szkolnych i środowiskowych (w miarę potrzeb)
- udział w koncertach podczas Dni Śląska w Koszęcinie (lipiec 2011 i 2012)
OCZEKIWANE REZULTATY:"twarde":
- poszerzenie oferty edukacyjnej Liceum Ogólnokształcącego w Psarach o 4 rodzaje zajęć,
- 75 % uczniów szkoły będzie uczestniczyło w wybranej przez siebie formie zajęć,
- uzyskanie pozytywnych i dobrych wyników maturalnych z przedmiotów realizowanych na kołach zainteresowań przez 70% uczniów,
- wyeliminowanie rocznych ocen klasyfikacyjnych niedostatecznych i dopuszczających przez uczestników projektu z odpowiedniego przedmiotu,
- 30 uczniów zapozna się z aktualną ofertą teatralno - filmową, poszerzy wiedzę o kulturze filmowej i teatrze dzięki spotkaniom z ludźmi kultury,
- stworzenie i prowadzenie strony internetowej,
- prowadzenie kroniki filmowej szkoły,
- nabycie umiejętności posługiwania się technologiami multimedialnymi przez 30 uczniów,
- 25 uczniów nauczy się czytania z nut i gry na instrumencie muzycznym,
- zwiększenie udziału uczniów w konkursach przedmiotowych, wiedzowych wewnątrzszkolnych i zewnętrznych o 10%,
OCZEKIWANE REZULTATY
"miękkie":
- wyższe kompetencje językowe uczniów,
- umiejętność analizy dzieła literackiego i innych form sztuki,
- zainteresowanie młodych ludzi sztuką wysoką,
- umiejętność autoprezentacji,
- umiejętność radzenia sobie ze stresem podczas wystąpień publicznych,
- zdobycie większej pewności siebie oraz pozbycie się kompleksów "ucznia wiejskiej szkoły"
- zdobycie umiejętności pracy w terenie, posługiwania się sprzętem laboratoryjnym,
- umiejętność wykonywania zdjęć (także w terenie),
- umiejętność pracy w zespole,
- budzenie dumy z własnej historii, również lokalnej oraz walorów środowiska przyrodniczego,
- kształtowanie aktywnej postawy wobec rzeczywistości,
- nabycie umiejętności rozwiązywania problemów powstających w kontaktach z rówieśnikami,
- umiejętność pisania tekstów piosenek i komponowania utworów muzycznych w j. angielskim i niemieckim,
- umiejętność wykonania skeczu, wzięcia udziału w przedstawieniu szkolnym i poprowadzenie uroczystości szkolnej,
- wystawa prac zrealizowanych na zajęciach.